torsdag 7. juni 2012

Hawaii: Dag 2

Iao Valley State Park & Maui Ocean Center

Iao Valley State Park ligger nord-vest på Maui. Ikke langt fra Kahului. Så med leiebilen klar og kamera fulladet endte vi her på feriens andre dag. Etter et lite kvarter var vi inne på fjellveien oppover mot nasjonalparken. På veien kjørte vi forbi et flott område hvor de lokale ofte reiser på piknik i helgene. Men siden det var litt vel tidlig for lunsj enda kjørte vi rett opp til Iao Valley.

Parken har fått navnet etter Iao Needle, fjellet dere ser i bakgrunnen. Det er blitt brukt som festning i veldig tidlige tider, og det er lett å skjønne hvorfor det føltes trygt å sitte på toppen her.

Selve området er lagt opp med oppmurte stier og sterke oppfordringer om å holde seg på disse. Ikke helt som å være på tur i skogen her hjemme. Men vi fikk oss en fin liten tur. Først til et utsiktspunkt litt høyere opp, og deretter gjennom skogen langs elva i dalen nedenfor.

Her har du oss på tur langs elva.

Etter besøket i Iao Valley gikk turen mot akvariet i Ma'alaea. Innkjørselen kom litt vel brått på, dermed la vi like godt turen via Papawai Point. Bukta på sørsiden av Maui er nemlig full av knølhval i vintersesongen, og dette er et av de beste utsiktspunktene. Man må passe litt på for ikke å misse dette også, men det har eget avkjøringsfelt og er veldig greit å komme inn og ut av.

I hvalsesongen står det frivillige her fra Pacific Whale Foundation. De har mye flott info om hvalen, oversikt over når den sist ble sett, og låner til og med ut kikkert til de som vil se litt nøyere etter.

Selv om vi var på Maui midt i sesongen så vi ikke hval. Denne dagen...

På tilbakeveien klarte vi å treffe avkjørselen til havna i Ma'alaea. Her fant vi parkering og fikk oss en matbit i noe som viste seg å være restauranten som hører til akvariet.

Framme ved akvariet.

Akvariet viste seg å være verd besøket. Vi fikk se hva som lever i revet utenfor, delt opp i tre forskjellige soner. Det var historie om havet utenfor Maui, mye om de store pattedyrene, både de som lever her og de som bare kommer på "vinterferie", og ikke minst fikk vi sett hai. Spennende.

Som veldig mange andre akvarier har også Maui Ocean Center tunnel gjennom det største bassenget. Her var det både hai og rokker, men de var ikke så lette å få bilde av...

Allerede etter to dager har vi fått sett mye av øya, og det er utrolig deilig med de korte avstandene. I morgen venter nye opplevelser langs veien til Hana.